FRIESE MEREN

Voor een groep recreatie-ondernemers rond de Friese meren is een regionaal beeldverhaal gemaakt dat nieuwe markten aanboort. Regionale beeldverhalen zijn geen plannen maar inspirerende kaarten en beelden die een richting geven aan bestaande initiatieven en lokken nieuwe initiatieven uit. Het gaat ook niet primair over marketing, maar op contacten tussen ondernemers onderling om tot kansrijke businesscases te komen die een verrijking voor zowel het bedrijf als voor het landschap betekenen. De bestaande kwaliteit van zomerse watersport werd voorgesteld uit te bouwen tot een ‘vaarschool voor Europa’: een gecombineerde schaalvergroting door te verbinden en een herstel van authentieke vaarbeleving met houten schepen en workshops. Buiten het vaarseizoen wordt voorgesteld om het pure karakter van Friesland beter te verbinden met recreatie.

Schema toen en nu

Om de vaarschool van Europa mogelijk te maken werd voorgesteld om de Friese meren met elkaar te verbinden door middel van een centrale beurtvaart die als verbindende transportdrager over de meren zou varen. De referentie van een skilift komt hierbij op.

Buiten het vaarseizoen wordt de sterke Friese cultuur en juist het kleinschalig ondernemerschap aangesproken: van Batavus fietsenplan tot schuilhutten, van begraven op water tot een King munttuin. Hieronder een slideshow van de kansen. Deze zijn verzameld op 4 kansenkaarten: winter-land, winter-water, zomer-land en zomer-water.

 

De studie heeft een rijkdom aan ideeën opgeleverd, die echter (nog) niet zijn verzilverd. Inmiddels is de gemeente De Fryske Marren gevormd en is het ondernemersplatform 1 uitgebreid.